~ UkHwAh FiLlAh AbAdAn AbAdA ~

~ UkHwAh FiLlAh AbAdAn AbAdA ~

Thursday, July 21, 2011

~ KeNaNgAn InTeRsChOoL dEbAtiNg cHaMpIoNsHiP 2011 ~

Salam alaik....
Ya Allah...sungguh lama jari jemari yang tulus mulus ni tidak melaksanakan tanggungjawabnya dalam penulisan blog....sangat rindu sebenarnya....
akan tetapi...musykilah kekangan masa tidak mengizinkan daku u meluahkan segala y terasa dalam hati ni....

Sesungguhnya setiap minggu diri ini penuh dgn aktivti keluarga...
ada saja aktiviti...
xputus2 semenjak cuti semester y lalu...
itulah kerja daku....huhuhuhu...
cuma berharap...tidaklah bertambah berat badanku ni nnti...
huhuhuhu.. ;-)

Ooohhh...ye....
di sini saya nak berkongsi dgn anda semua kenangan sepanjang program INTERSCHOOL DEBATING CHAMPIONSHIP 2011 di UIAM GOMBAK.....
 ~ Mereka dalam kereta menuju ke UIAM Gombak ~
 ~ Okeh...dah sampai pun UIA..alhamdulillah.. ~
 ~ Suasana mereka tika pendaftaran... ~
~ Mereka mendaftar u masuk mahallah di CAC ~

Sesungguhnya diri ini telah dijemput oleh Akh Nuzul Qodar...iaitu Presiden Kelab Debat Bahasa Arab UIAM Gombak utk menjadi hakim dalam program tersebut....

Akan tetapi..pada mulanya...diri ni menolak dgn baik....sebab ada majlis konvokesyen adikku yang ke2...
Mohamad Redha di Darul Quran, Kuala Kubu....
Nilah pengalaman pertama nak rasa ahli keluargaku konvo...
Beliau telah tamat menghabiskan pelajarannya DIPLOMA TAHFIZ WAL QIRAAT....
ALHAMDULILLAH...dengan pencapaian y sgt membanggakan keluarga...
INSYAALLAH....
pada bulan 9 ni beliau akan melanjutkan pelajarannya ke Universiti al-Azhar Mesir dalam bidang Syariah.....

Tapi....seminggu sebelum tu...
saya menuju ke Maahad Ahmadi untuk mengambil rekod adik saya....
dan tika itu jua adik saya Saifullah memberitahu y dia akan masuk pertandingan Debat Bahasa Arab...
dah...x sdh2 merayu2 lak pada saya untuk terima jadi hakim di sana...
Akhirnya....diri ini menerima jua tawaran u menjadi hakim....

Pada mulanya....mmg terasa sgt terpaksa diri ini u jadi hakim di sana....
tetapi....saat itu...saya hanya memikirkan 1 perkara je...
iaitu saya akan lakukan demi adik saya....

Dan pada keesokannya saya pergi ke UIA untuk menghadiri bengkel menjadi hakim...
wokeh....nk ceritakan pegalaman sepanjang saya bersama dgn para pendebat Bahasa Arab Maahad Ahmadi di UIAM sana....

Pada 15 Julai 2011 hari Jumaat....
pagi2 lagi saya dah bertolak dari rumah menuju ke UIAM....
bersama2 dgn hati sedih lagi sbb xdpt nk join majlis konvo adik..huhuhu...

Okeh...sampai2 je UIAM...saya register bilik...
dan cuma tunggu panggilan adik saya je sekarang ni....

Kemudian...saya diberitahu adik y mereka akan masuk bilik ( mahallah Maryam ) lps solat Jumaat...
Selesai sahaja saya solat Zuhur dan mohon diberikan kekuatan mental dan fizikal u menempuh cabaran dugaan mendatang....

Saya trs siap u bertemu dgn para guru, bekas pelajar Maahad y ada ( Apai,Azmir dan Halim ) dan para pendebat di Mahallah Maryam....

 ~ Nilah blok  y mereka duduk di Mahallah Maryam ~
 ~ Cikgu Liza guru pengiring u debat BM ~

Setelah minta izin cikgu untuk membawa adik2 debat Arab ke Musolla Asiah u berlatih...
Kami menuju ke sana u memulakan sesi latihan....
Dalam hati ni ingatkan mereka dah siap isi..
Ya ALLAH...bila saya lihat persiapan merekan dalam penyediaan isi...latihan maharat kalam mereka...
sejujurnya...saya sgt risau!!!!!!
sebab saya tau...barisan sekolah y datang bertanding bukannya calang sekolah2....
hampir kesemuanya dah ada pengalaman...
dan..nk dibandingkan mereka...
sejujurnya sangat jauh sekali!!!!!
Sejak petang itu....xtau kenapa...mmg saya tanamkan azam dalam hati ni u melihat mereka berjaya....
saya akan cuba bersungguh2 untuk membantu mereka...
sng kata..saya hanya byk membantu mereka dalam memberi isi dan membina ayat...
dalam 9 tajuk....saya rasa mungkin dalam 2 atau 3 je yang dah ok...tu pun....ada y perlu diperbaiki lg...
dan alhamdulillah...ada 2 tajuk y saya dah ada isi....sbb saya wat tajuk tu semasa saya berdebat tika workshop minggu lps....

 ~ Ummu y senantiasa epy go lucky..huhuhu ~
 ~ bukti kesungguhan diorang.. ~
 ~ Iffah y sgt serius dan tekun dalam melakukn sebarang tugas.. ~
 ~ ni lak spe ye???? hahaha... pemarah dan pembebel pada diorang.. ~
 ~ Emu pendebat ke3 & Amir pendebat ke2 dalam hukumah khusyuk dlm mndgr crmh Ustazah Khadijah.. ~
~ Nilah antara isi y diorg dah wat ~

Ptg tu...saya bantu mereka dari segi isi...trgkan semula setiap fungsi mereka...bagi kata2 semangat pd mereka...kami habis dlm kul 6 lebih ptg....
dan dugaan pertama kami muncul tika itu iaitu...selipar Akh Ameer hilang...huhuhuhu...sian Amir kan...
xpe Amir....ada hikmah tu kan..huhuhu.. ;-)

Balik je mereka...usai saja solat Asar....tuba2 wujud kekuatan dalam diri ini untuk mmbntu mereka...
ya....tika itu...azam saya adalah utk menaikkan nama Maahad Ahmadi dgn mndpt ranking top 10...
ya...tulah hajat dan impian saya....

Dan malam tu...mereka sanggup keluar awal dari makan malam...
semata2 u berlatih dan sambung cari isi2 y belum lengkap....
di Musolla Asiah jua....


 ~ suasana 2pagi di Mahallah Maryam.. ~
 ~ Ummu sbg pendebat pertama sentiasa dgn kamus u mmberi takrif hujah..huhuhu ~

tp...sebelum tu...kami ditegur jua oleh sekumpulan usrah ni....
sbb xjge ikhtilat....bg saya ok je....xpe r...pepun..saya ucapkan tima kasih pd mereka....
okeh...saya dah bantu mereka y lain kecuali adik saya...sbb dia org ke3...
tp...sbnrnya dia amat brt jua peranannya....sbb dia akan menggunakan hujah sendiri bukan spt org lain..mmg dah ada isi dan benda y nk ckp....
saya dapat lihat dia moody...
kemudian...saya panggil dia...dan slow talk dgn dia...bg guide pd dia....bg gambaran pd dia cne sbnrnya fungsi org ke3 ni....baru dia nmpk....emu2....cpt moody!!!! huhuhu.. ;-)
Wokeh....selesai latihan....dalam 2 pagi kami balik...
dalam hati ni berdoa moga esok mereka akan dapat tajuk y dah prepare masa nk bertanding esoknya...
amin ya rabb... ;-)

Wokeh...tanggal 16 JULAI 2011, hari Sabtu....
pagi tu..ada bengkel untuk para pendebat dan hukam...
mereka xnk join...sbb byk isi xde lg...
jd....sorng2 kuar dari dewan menuju ke masjid...
berjuang u cari isi lagi....
Saya menjenguk jua mereka di sana....dalam hati ni risau gak sebenarnya...tkt2 org perasan...huhuhu...
berani tul diorg ni....saya lak y rasa takut...
yelah...diorg xde guru pengiring...sian tgok diorg..terkapai2 cam Amir bila ditingalkan kwn2nya sorg2...huhuhu... ;-)
 ~ Masing2 khusyuk mendengar dan mencatti hujah phk lawan ~
 ~ Emu sbg pendebat ke3 sdg melontarkan hujah2 pedasnya ~
 ~ Gaya 3 orang mua'llim Bahasa Arab pada masa akan dtg ~
 ~ Gaya seorang pendebat pembangkang pertama melontarkan hujah2nya...Ziyad.. ~

~ Gaya seorang pendebat pertama bagi barisan hukumah..Ummu.. ~
~ Diorang ni nampak je cam alim ulamak...tp..cam beginilah sikapnya..bdk2..huhuhu..Ziyad n Amir.. ~

wokeh...lps Zuhur...alhamdulillah...diorg dapat tjuk y dah ada isi....tp...bg saya xdelah lgkp sgt pun isi mereka tu...huhuhuhu.. ;-)
Jaulah pertama mereka kalah dgn beza markah 3 saja...
saya trskan dgn mmberi kata2 semangt pd mereka....trskan perjuangn sampai abis...jgn cpt putus asa....

Alhmdulillah....jaulah ke2 mereka menang.....
dan Amir dapat pendebat terbaik......
tamat pertandingan hari pertama.....
mlm tu saya menuju ke Mahallah Maryam u sambung latihan di musolla Halimah....
mlm tu..saya dapat rasa seolah2 saya pula y akan bertanding....huhuhuhu....
Ziyad...Ummu...Amir....dah tido...penat agaknya kan....saya biarkan mereka...
dari pengsan sok...saya gak y bertanggungjawab...huhuhu...
y bertahan masa tu saya...adik saya dan Iffah...
trs stay u wat ayat dan cari isi serta hujah dan dalil...
tanpa disedari kami abis dalam 4.30 pg....
saya pun bermalam dgn mereka saja....
otw balik...dugaan dtg lg....
alhamdulillah....kami menerima dgn tenang dan tabah...huhuhu...

 ~ suasana debat BM dan BI Maahad Ahmadi..mlm ni Asri dtg.. ~


 ~ Khusyuk sungguh Amir dgr bebelan saya..huhuhuhu.. ~

 ~ Tgoklah gaya Ummu y sentiasa epy wlupun byk lg isi lum cari..huhuhu.. ~
~ Teks2 mereka.. ~

 ~ Khusyuk sungguh Iffah tulis.. ~

 ~ Iffah y sentiasa tekun... ~
 ~ Kumpulan Debat Arab y bersungguh2 dlm mencari isi... ~
~  Ya...inilah dia antara ciri2 pendebat Bahasa Arab terbaik... ;-) ~


Tanggal 17 JULAI 2011, hari Ahad....
saya dapat rasakan y tjuk2 hari tu kebanyakkannya diorg x bersedia sgt...
juz..saya bersyukur atas berkat Iffah dan Emu y sanggup teman saya u cari isi....
tulah y kluar...
so...saya hanya berharap....diorg akn faham....
oh..ye..masa ni jualah keluarga saya dtg u memberi sokongn pd mereka..huhuhuhu....

Jaulah ke3 mereka kalah...beza markah sikit je...1...
nmpk cam diorg frust sbb diorg kata diorg dah perform yang baik..
xpelah...mgkn xde rezeki diorg kan..huhuhu...trs bg semangt kat diorg u mara seterusnya....

 ~ Nilah phk lawan y diorg lawan tu..sempoi je..tp..terror tau...huhuhu.. ~

 ~ Amir subuk cari isi2 y xde lg...bgus2.. ~
~ Semangat Iffah...sampai berdiri belakang kerusi...huhuhu..pendebat ke2 dlm Mua'rodhoh.. ~
~ Para pendebat Bahasa Arab Maahad Ahmadi ~

Alhamdulillah...jaulah ke4 menang dan Emu dapat pendebat terbaik...
dan jaulah 5 mereka menang jua....
bak kata mereka berkat stay smpi 4 lbh semalam...huhuhuhu.. ;-)


~ al-Hukumah minal Ma'had Ahmadi.. ~

Wokeh....hingga saat ni...impian saya tercapai untuk melihat mereka dalam ranking 10 terbaik...
mereka berada di kedudukan ke9 daripada 20 buah sek...
so,tinggal 1 lg je jaulah u layakkan mereka ke peringkat suku akhir ( 8 sekolah di kedudukan teratas )
Malam tu....kami berlatih di Musolla Halimah....tp...dihalau o committe lak xlama pastu...
so...kitorg plan kuar senyap2 u g Asiah...dah pergi...dlm 30 minit kot...
ada principle dtg wat sport check lak..huhuhu....mcm2 tul mlm tu berlaku....
Kesimpulannya..mlm tu mmg xde persediaan sgt u munazorah esoknya...
so..saya tinggalkan mereka dgn amanah stay up mlm tu u cari isi,hujah, syarah dan dalil2 y berkaitan....

Tanggal 18 JULAI 2011 , hari Isnin...
pg2 lg dlm kul 7 pagi saya dah ada di masjid u bertemu mereka....
dah ada di masjid....sambung cari isi semua...
tambah2 ne y patut...y kami risau la ni adalah tajuk DNA kuar...
terutama bahagian hukumah...xwat persiapan langsung!!!
nasib2 r mereka dapat ke x nnti....

Tgok2...tul2 mereka dapat tajuk tu...
saya xdpt nk bygkan kat cni....suma dah terduduk...
adik saya dah mengalah...xnk msk....tarik diri....saya trskan bg semangat pada mereka...
alang2 kita dh msk ni....biarlah wat dgn bersungguh2 kan...klu klh pun...biarlah kalah bermaruah...jgn cpt putus asa....macm2 saya bebel pada diorg...
dalam hati...hanya Allah je y tau...betapa risaunya diri ni....
mulut ni x putus berdoa agar mereka dipermudahkan...
lantas diri ini trs menghantar sms pada mak n abah serta cikgu Mohamad , 
moga2...atas berkat doa mereka....
mereka dapat menang....dan sekaligus dapat melayakkan mereka ke peringkat suku akhir...
Tika itu jua saya dapat komen dari seorg ustaz bks Maahad y mengadu pada phk atasan tntg saya....
beliau berkata x sepatutnya saya jadi hakim....dalam masa y sama saya latih mereka..
dan ada kawan saya jua y menegur2 dpn saya...
hanya Allah je y tau betapa sdhnya diri ini...
betapa beratnya dugaan y perlu ditangung tika itu...
dgn perasaan risau akan mereka lagi....
tika itu jualah mata ni dah bergenang air mata....
xthn u menanggung lagi...
tp...dlam masa y sama saya trs dan trs berdoa agar mereka dipermudahkan...
agar hati mereka tenang...
lidah mereka lancar dlm melontarkan hujah2....
akal mereka kreatif u mereka hujah....
xpts2 hati ni berdoa padaNYA.....

Tp....alhamdulillah....dgn berkat doa semua...
mereka layak u masuk ke peringkat suku akhir....
 ~ saat2 diumumkan Maahad Ahmadi masuk suku akhir.. ~

hnye Allah je y tau betapa gembira diri ini....
lantas...air mata seorng perempuan y lmh menitis sekali lagi tika itu...
tp..kali ini adik2ku...bkn air mata ksdhn...
tp...sbb bangga dan gembira dgn dirimu adik2 ku...
jutaan tahniah akk ucapkan.. ;-)
dan terasa impian dan matlamat akk u melayakkn korg ke suku akhir tercapai jua...
alhamdulillah ala kullihal... ;-)

Nk ditakdirkan kamu brlawan dgn bekas juara thn lps pada peringkat suku akhir...
xpe..wlupun klh....
sejujurnya akk sgt berpuas hati pada kalian sbb wlupun pertama kali msk....
tp...berjaya sampai peringkat suku akhir kan...dan dapat ranking ke 7 daripada 20 sekolah....
tahniah diucpkan.....
bak kata cikgu Mohamad kamu semua mmg SUKSES!!!!!!
~ Tika suku akhir...Pihak hukumah.. ~
~ Nilah para pendebat Arab lelaki Maahad Ahmadi...tgh2 tu paling special!!! huhuhu.. ~
 ~ Bersama dgn para pendebat dari sekolah Sri Ayeesyah.. ~
 ~ Hari rileks mereka..tu y epy je muka tu..klu x..tegang bukan main lagi..huhuhu.. ~
 ~ Saya bersama degn Aisyah...Aisyah ni y jd guider diorng.. ~
~ Bersama dengan Iffah.. ~
~ Ha...sampai tertido2 dgr ceramah Abu Hafiz..huhuhu.. ~
~ Bakal juara dan pendebat terbaik tahun dpn k!! ~
~ suasana di depan UIAM Gombak.. ~
~ Para generasi Maahad Ahmadi y berguna pada anak2 bangsa seluruh Malaysia!!! ~

dan segala kenangan kita bersama akan sentiasa di hati ni....
maafkan akk seandainya ada wat korg terasa dan tersisih dan sbginya....
segala kata2 dan tengkingan dan laser akk ke juz u tgok korg bangun semangat k!!!!

N impian akk u thn dpn adalah u melihat korang jejakkan kaki ke peringkt akhir...
sekaligus dapat juara k!!!!
Amin ya rabbb.....
korang ada bakat suma adik2ku...malah lg hebat daripada akk...
trskan perjuangn anda dalam memartabatkan Bahasa Syurga k!!!
Seseungguhnya barisan org macam kita nilah y akan membangunkan Bahasa Arab itu tersendiri....
Dan jutaan terima kasih jua diucpkan kpd Cikgu Mohamad atas segala bantuan y diberikan....

1 ) Ziyad - kamu ada bakat dalam bidang perdebatan....kamu pandai dlm bdg Arab...so..jgn sia2kan k...tingkatkan lagi maharat kalam kamu...trskan lg thn dpn k!!! N jadilah seorang muslim yang Soleh pd masa akan dtg ye Ziyad...aplikasikan ilmu agamamu dlm hidupmu... ;-)

2 ) Amir - kamu mmg akk kagum..ada byk sgt tatawur....kalah akk..hahaha..pepun,teruskan pada thn depan lg k my bro!!! cara jelingan mata kamu mmg akan menakutkan phk lwn..hhuhuhu...

3 ) Emu - mmg ada tatawur....juz jgn mudah mengalah...mengeluh...dan putus asa k....tu klmhn y akk nmpk pada emu....

4 ) Iffah - sgt bgus...mak ayah akk pun puji kau...berani jwb mudakholah suma...tingkatkan lg k!!!!

5 ) Ummu - seorg y epy go lucky..tp..bila munazorah dah hilang epynya tu....huhuhuhu....nada spt seorg ustazah y sdg berikan ceramah.... ;-) jgn tkt2 lg k Ummu....tinggikan suara supaya dpt tktkan musuh...lbh2 kamu adalah pemula u melontarkan hujah2... ;-)


* Seandainya kita dijodohkan berjumpa lg thn dpn...
akk xnk jd hakim kot...
lg best dgn korg kn,....huhuhuhu.. *

19 comments:

  1. apa2 yang awak buat,saya sokong awak Jah!! Saya tahu perasaan awak sekrang ni..anggapla ni satu dugaan dan cubaan Allah terhadap awak ya..

    ReplyDelete
  2. huhuhuhuhu...
    jutaan terima kasih saya pada awak jane....
    awak mmg amat memahami saya...
    tima kasih sgt2 ye...
    saya syg awak.. ;-)
    Moga ukhwah kita akan berkekalan dan diberkati Allah.. ;-)

    ReplyDelete
  3. wah...sntiase dgn detailsnye..hehe..kemain lg gmbr nye..=p...sume tu pgalamn kn jah..cyok2 jah...(cm bek lak komen ak ni..kiki.)

    ~~grah~~

    ReplyDelete
  4. Caiyok2 u ko gak Grot...
    tima kasih gak pd ko y selalu memahami aku..
    sudi dgr sku berceloteh dan sebagainya...
    huhuhuhuhu..
    selamat berkenduri ye minggu ni.. ;-)

    ReplyDelete
  5. cayalah djah!
    go. go.
    umy pn sokong djah. sgt mengkagumkan. subhanallah. xD

    rindu djah.
    hehe. (:

    ps: djah sweeet. :D

    ReplyDelete
  6. haha.....ak rse ko yg dgr ak cloteh.kiki...slmt padamu jua...

    opss..umy....how can djah je yg sweet?hahaha..jelesh ni!kih3..

    jah..nway,suke la plk lgu blog ko ni..best2..

    ~~grah~~

    ReplyDelete
  7. roarrr~

    dijah je sweet.
    g-rah ayu, gadis melayu. pheww. :P

    hehe. :D

    ReplyDelete
  8. salam semanis ukhwah,,,
    trime kasih yg x terhingga atas sgala pgorbann yg telah akk crahkan tuk kitowg sume,,, hanya ALLAH jer yg mmpu mmbls sgalanya,,, utk slamnya sye x kan penah lupe segala kngn yg tlah kite cipta besama,, akk sgt2 baik,, rindu sgt dgn akak,, SYUKRAN JAZILAN!!!
    salam sayang kerana ALLAH,,,

    ReplyDelete
  9. * To Umy =
    hahaha.....syukran jazilan ya ukhti....
    anti pun sgt2 sweet2....

    * To Grot busuk =
    ko ni mmg...xpernah nk puas hati dgn aku kan bila ada org puji..
    huhuhuhuhu..
    pepun...hati ni ttp syg kat ko grot.. ;-)

    * To Iffah y akk sgt syg....
    jutaan terima kasih jua kuucapkan pdmu...
    Wallahi....kenangan kita bersama y singkat xkan ku pernah lupakan wahai adikkku...
    kimsalam pada ibu dan ayah ekkkk.. ;-)

    ReplyDelete
  10. insya Allah kak,, kngan kita bsama ni akan sye abdikan utk slmnya,, time kasih!!!

    ReplyDelete
  11. * Iffah.....
    Wokeh....pasni hubungan kita sbg seorg kakak dan adik xkan putus ya!!!! :-)

    * Zahratul Jamilah...
    Ye....betul tu....
    setiap perkara pasti ada cabaran dan dugaan y menanti kan...
    alf syukran alaik... ;-)

    ReplyDelete
  12. chiayok lah pendebat2 bahasa arab maahad ahmadi...lg2 yang lahir95 mmg suksess...luar biasa..oh yea..

    ReplyDelete
  13. Zanyqa_zealot....
    Alf syukran alaik ya ukhti....
    huhuhuhu....
    tu nk puji batch sendiri rasanya...
    hehehe.. ;-)
    pepun...doakan kejayaan mereka u thn dpn k.. ;-)

    ReplyDelete
  14. assalam..tahniah buat kakak (nurul khadijah)... trima kasih yg x trhingga...hanya Allh yg mmbalasnya...sebhgian bsr kejayaan mreka adlh kejyaan kakak jua.Moga Allah sntiasa mengnugerahkan kejyaan buat dirimu....Amin Ya Rabbal Alamin.
    dari Ummu Iffah

    ReplyDelete
  15. jah, alolo, sian ko. xpe. dugaan tnda Allah syg kn.

    slm ramadhan.

    ReplyDelete
  16. Salam Ummu Iffah.... ;-)
    La syukran alal wajib ya ustazah...
    Tu semua dah menjadi kewajipan saya...
    demi Maahad Ahmadi Bumi Tarbiyah y saya amat sayangi dari dulu lg...
    Terima kasih sgt2 ats doa ustazah jua...
    Salam Ramadhan saya ucapkan pada ustazah... ;-)


    To Cah WANGI...huhuhuu...
    Yup...tu semua dugaanNya kan...
    kita x dpt menjangka....
    hhuhuu...
    syg ko cah!!!!
    Salam Ramadha buatmu jua.. ;-)

    ReplyDelete
  17. kunjungan hangat.. kunjung balik ya. jangan lupa follow nya.. :D

    ReplyDelete
  18. Alex Irfani....
    Sudah lama saya xupdate blog ni...
    xsangka ada org komen lagi..
    huhuhuhuhu..
    syukran laka.. ;-)

    -Admin-

    ReplyDelete